söndag 3 april 2016

Uprooted av Naomi Novik

Jag är alltid lite orolig när jag börjar läsa en otroligt hypad bok. Som de flesta vet finns det knappt något värre än höga förväntningar för att förstöra en bra bok. Men jag vet inte om min inställning var rätt eller om den här boken bara klarade av dem ändå, för jag blev då inte besviken.

Uprooted är en fantasyroman full av magi, inspirerad av folksagor och legender. Agnieszka bor i en liten by i en dal, omgiven av en skog full av ond magi och konstiga varelser. Dalen invånare beskyddas av Draken, en mäktig trollkarl. Var tionde år kommer Draken på besök till byn för att ta med sig en flicka tillbaka till sitt torn, där hon ska leva med honom i tio år, till dess han kommer för att hämta en ny, och hon får återvända. Agnieszka har vetat sedan hon föddes att hon tillhör den årskull av flickor som riskerar att bli valda. Men alla, inklusive hon själv, har alltid varit övertygade om att Draken ska välja hennes bästa kompis Kasia, som besitter såväl skönhet som mod. När dagen för Drakens val kommer, väljer han till allas förvåning Agnieszka. Hon har inget annat val än att följa med Draken till hans torn.

Det här historien är magisk! Det är en stand-alone men ändå lyckas Novik få inte så många olika händelser och spår i berättelsen, utan att det känns som om hon hastar över dem. Jag älskar Agnieszka, som är långt ifrån perfekt. Hon kan omöjligt låta bli att hålla sig hel och ren, hon låter sitt humör ta över titt som tätt och hon vägrar låta någon köra över henne. Men ändå är hon en sympatisk karaktär och hennes starka vänskap till Kasia är så fin. Jag gillar även Draken och samspelet mellan honom och Agnieszka när de tvingas leva i tornet tillsammans. Den magiska skogen som tar över dalen mer och mer är så fascinerande. Att leva så nära något som inte går att förklara och som verkar leva sitt eget liv måste vara väldigt speciellt. Och att ständigt behöva leva med rädslan att skogen ska få ett grepp om en.

Boken är "blurbad" av i stort sett varenda framgångsrik fantasyförfattare du kan tänka dig. Neil Gaiman, Cassandra Clair och Tamora Pierce - listan kan fortsätta i det oändliga känns det som och alla älskar den. Så även jag. Magin känns så verklig och självklar att jag nästan förväntar mig att folk runt omkring mig snart ska börja kunna frammana magi själva. Jag ser redan fram emot att få läsa om den här vid tillfälle. Jag tror att man vid en omläsning skulle få en helt annan läsupplevelse, där man, med facit i hand, kommer se en del saker i ett helt annat ljus.


2 kommentarer:

  1. Jättebra inlägg! Jag är grymt sugen på att läsa denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det! Och som du säkert förstår kan jag verkligen rekommendera den ;)

      Radera