lördag 2 april 2016

Bokbloggsjerka 1-4 april

Mitt vanliga bloggschema blev lite ruckat av min första jobbvecka. På mornarna har jag haft annat att tänka på än att blogg, som till exempel att ta mig upp och iväg till jobbet i tid. Och på kvällarna har jag varit så trött! Därför blir denna veckans jerka på lördagen istället för fredag som vanligt. Det är många rutiner jag hoppas ta mig tillbaka till när jag vant mig vid att jobba vanliga tider igen. Får ha lite tålamod. Veckans jerka hos Annika lyder i alla fall så här:

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag älskar gamla klassiker och skulle därför kunna nämna hur många som helst känns det som. Romantiska klassiker som Jane Eyre (som jag sett att många andra redan nämnt i sina inlägg), Stolthet och Fördom, Svindlande Höjder osv. Det går inte att förvänta sig att de ska vara som dagens kärlekshistorier. Tempot är långsamt och det är mer tillbakahållna känsloyttringar. Men förvecklingar fanns det gott om redan då, och självklart även lyckliga slut om man har tur. 

Svenska klassiker som också är värda att nämna är Pengar av Victoria Benedictsson, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg och Det går an av Carl Jonas Love Almqvist. Alla är mer än väl värda att läsa enligt mig. 

Det känns som om jag glömt massvis med klassiker jag skulle vilja nämna nu. Men nöjer mig med att påpeka att detta är ett litet urval av läsvärda böcker som är över 100 år gamla. 


17 kommentarer:

  1. Jane Eyre och Svindlande höjder är några av mina favoriter!

    SvaraRadera
  2. Bra exempel du kommer med. Fint att lyfta fram våra svenska författare också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag kände att jag var tvungen att ta med några svenska klassiker också när vi nu har så många bra. :)

      Radera
  3. Pengar blev den jag skrev om idag, men om jag bara fick välja en av böckerna på din lista skulle det bli Stolthet och fördom som är helt briljant. Men varför välja? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt skönt att man inte behöver välja bara en bok att läsa.

      Radera
  4. Den allvarsamma leken står i min bokhylla, dessutom är den väldigt tunn om jag minns rätt, skall göra en insats kanske :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt lättläst tycker jag så ge den ett försök! :)

      Radera
  5. Personligen tycker jag att romantik är något av det tråkigaste som finns att läsa och då spelar det ingen roll om det är en klassiker eller en nyutgiven bok. För mig spelar det större roll vad det är för genre än hur gammal boken är. Det finns ju andra klassiker också, tack och lov :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så olika det kan vara! Men tur för oss alla att man inte behöver läsa någon viss genre och att det finns många att välja på :)

      Radera
  6. Jane Eyre får jag ta och läsa snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen! Den är så bra :D

      Radera
  7. Jane Eyre får jag ta och läsa snart!

    SvaraRadera
  8. Det går an läste jag för länge sen, det är också en så'n jag tänkt jag borde läsa om. Läser Drottningen Julvelsmycke nu.

    Victoria Benedictsson får jag absolut lägga till läslistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drottningens Juvelsmycke har jag tänkte länge att jag borde läsa. :)

      Radera
  9. Håller med! Det är ett annat tempo i gamla böcker men det gör ofta att relationerna blir mer starka tycker jag. Allt byggs upp på ett annat sätt liksom och det känns alltid mer dramatiskt när det väl börjar hända saker. Gillar det verkligen. Kan sakna det där subtila och långsamma i vissa moderna böcker faktiskt.

    SvaraRadera